Aktualności
WAGARY – dlaczego uczniowie uciekają z lekcji i jak temu przeciwdziałać?
Frekwencja uczniów jest czynnikiem wpływającym na wyniki nauczania, ocenę zachowania oraz jakość pracy szkoły. Wagary i ucieczki z lekcji są dla wielu uczniów mechanizmem obronnym. W swoich zasobach zachowań nie znajdują żadnego innego, który zaoszczędziłby im ocen niedostatecznych, wstydu, poczucia porażki czy braku akceptacji ze strony rówieśników i rodziców. Konsekwencją absencji są rosnące zaległości w nauce oraz utrwalająca się niechęć do szkoły, nauki, samego siebie. Prowadzi to do niepowodzeń szkolnych i braku promocji do klasy programowo wyższej. Uczeń, który wagaruje i doświadcza niepowodzeń szkolnych, bywa odrzucony przez zespół klasowy, może mieć poczucie wyizolowania i niska samoocenę. Często bywa to powodem zaprzestania realizacji obowiązku nauki , braku minimum wykształcenia i kwalifikacji zawodowych, szukania możliwości zaspokojenia potrzeby uznania i samorealizacji w nieformalnych grupach szkodliwych społecznie o znamionach demoralizacji.
W związku z niezadowalającą frekwencją uczniów na zajęciach lekcyjnych psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Sokołowie Podlaskim, p. Ewa Murawska, spotkała się z rodzicami uczniów w ramach pedagogizacji rodziców. Prelekcja dotyczyła zagadnień związanych z przyczynami i konsekwencjami opuszczania zajęć lekcyjnych, usprawiedliwianiem nieobecności, a przede wszystkim budowaniem w młodych ludziach poczucia odpowiedzialności oraz przewidywalności i konsekwencji własnych zachowań.